Kwaliteitsmanagement en kwaliteitsmanagement software

Als je werkt in een bedrijf kan je in de werknemer rol snel opmerken wat er wel en niet goed gaat tijdens het werk. In de rol van de werkgever gaat dit soms wat stroever, terwijl je wel wilt dat alles goed verloopt. Dit kan soms tot frustraties leiden zoals miscommunicaties op de werkvloer. Dit is waar kwaliteitsmanagement key is. We vertellen in dit artikel wat dat inhoud en wat kwaliteitsmanagement software is. Hiermee kan jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf lekker loopt en dat jij als werkgever, de werknemers en de klanten tevreden zijn (Pepperflow).

Kwaliteitsmanagement

Met kwaliteitsmanagement wordt bedoeld dat het management van het product onder de loep wordt genomen zodat de kwaliteit beter wordt. Kwaliteitsmanagement gaat elke afdeling af en inspecteert de afdelingen die in direct contact staan met het product of de dienst extra streng. Het doel is om het werkprocess vast te leggen en erachter te komen waar wat beter kan. Tevens neemt kwaliteitsmanagement het erg serieus in de zin dat de klant de baas is, hierdoor wordt het werkproces niet alleen tijdens het produceren geëxamineerd, ook de verkoop of de bezorging staat onder toezicht.

Kwaliteitsmanagement software

Kwaliteitsmanagement software maakt vanaf het kwaliteitsmanagement traject een plan van aanpak. Deze plan van aanpak kan gezien worden als een stappenplan, dit wordt gemaakt zodat de werkgever weet waar er werk aan de winkel is. Het doel is om zo efficiënt en winstgevend te werken. Maar het allerbelangrijkste is de klanttevredenheid. Daarom zijn er een aantal voordelen aan het gebruik van kwaliteitsmanagement software:

  • De klanttevredenheid stijgt
  • De structuur van het bedrijf wordt beter
  • Met minder verwerkingskosten komt meer winst
  • Producten en diensten worden aantoonbaar
  • Je kan aansprakelijkheid brengen naar dingen die fout gaan

Hopelijk is hiermee duidelijk geworden waar kwaliteitsmanagement voor staat en hoe jij als werkgever ervan profiteert.